Citáty o myšlení - 54. strana
Tip: u známých osobností se při najetí myší na jméno zobrazí krátké info o daném člověku.
Vzpomínám si, že když se George a Tony rozhodli, že by bylo zábavné zaútočit na Irák, řekl jsem něco v tom smyslu, že v tuto chvíli právě začal fašismus. Musím se však přiznat, že jsem si nemyslel, že to bude tak špatné a tak rychle.
Nikdy nemáme tolik času, kolik si myslíme. -str.164
Děláme-li hudbu, nesmíme malovat, básnit, popisovat. Ale to, co zhudebňujeme, je přece jen celý člověk (tedy cítící, myslící, dýchající, trpící člověk). Nelze také nic namítat proti "programu" (i když to není právě to nejvyšší) - ale musí být projevem hudebníka, a ne literáta a filosofa, malíře (ti všichni jsou v hudebníkovi zahrnuti).
Víte, Irové nedělají nic napůl. My si myslíme, že jsme buď nejlepší na světě, nebo nejhorší. Nemáme nic mezi. (z rozhovoru Martiny Leierové 17.12.2010 pro lidovky.cz)
Poslat zatykač na toho, kdo si ode mne vypůjčil myšlenku a přivlastnil si ji.
Někteří lidé si myslí, že moudrost je jen to, co děláme s vážnou tváří.
Myslíte, že Pán Bůh je katolík?
Lidé si často myslí, že chce-li být někdo krasoduchem, musí žít kapánek výstředně a vykrmovat jaksi génia zkaženými mravy.
Je skutečně spousta lidí, kteří čtou jen proto, aby nemuseli myslet.
Celá jeho síla byla v tom, že uměl obstojně vyjádřit, co vymysleli jiní.
Ze zbabělosti přechovával své myšlenky v cizích hlavách.
Vnitřní cenzura lidí je tak nelítostná, že se nedozvíme ani o těch myšlenkách, o nichž víme, že by nás neměly nikdy napadnout.
Myšlení chodí různými cestami. Podezřívám ho, že nechce potkat lidi.
Kromě myšlenek existují ještě intelektuální reflexy.
Lidstvo by mělo neomezené možnosti, kdyby mělo možnost omezit moc omezenců. (Myšlení kazí charakter, 1991)
Myslím, že na světě zbabělce nenajdete, který by nepoznal většího, než je sám.
Věřím v politickou rovnost. Jsou však dva navzájem opačné důvody, proč být demokratem. Můžete si myslet, že všichni lidé jsou tak dobří, že se mohou podílet na vládě republiky, a tak moudří, že republika potřebuje jejich radu. To je podle mého názoru falešná, romantická nauka o demokracii. Na druhé straně můžete věřit, že padlí lidé jsou tak zkažení, že žádnému z nich není možno svěřit nekontrolovanou moc nad jeho spoluobčany. Věřím, že toto je pravým důvodem demokracie - jak říká lord Acton - že "všechna moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně". Jedinou nápravou bylo odnětí pravomocí a jejich náhrada zákonnou fikcí rovnosti. [esej Jednotlivec a kolektiv, kniha Sloni a kapradí, str.12]
Ta stránka bytí, jež se ukazuje ve válce, se soustřeďuje do pojmu totality, jenž ovládá celé západní myšlení. Jednotlivci se tu redukují na nositele sil, jež jim poroučejí bez jejich vědomí. Jedinečnost každé přítomnosti je neustále obětována nějaké budoucnosti, jež z ní má vytěžit objektivní smysl.
Ale děvka ďáblova, rozum, ta krásná běhna, přichází, a chce být chytrá, myslí si, že to, co říká, pochází z Ducha svatého; kdo nám pak pomůže? Ani právník či lékař, ani král či císař. Neboť je to největší děvka, kterou ďábel má. (poslední kázání ve Wittenbergu, 17. ledna 1546) (Aber des Tuefels Braut, Ratio, die shöne Metze, fähret herein, und will klug sein, und was sie saget, meinet sie, es sei der heilige Geist; wer will da helfen? Weder Jurist, Medicus, noch König oder Kaiser. Denn es ist die höchste Hure die der Teufel hat!)
Ve většině textů Arnošta Lustiga ustupuje dynamika děje dynamice psychiky postav, dynamice myšlenky. - Aleš Haman