Blaise Pascal (1623 – 1662)
Francouzský matematik, fyzik a teolog.
Na konci díla poznáme, čím jsme měli začít.
Velikost člověka záleží v tom, že zná svou ubohost. Strom nezná svou ubohost.
Citlivost člověka na maličkosti a nevnímavost k věcem významným: známka podivné zvrácenosti.
Člověk je plný potřeb. Má rád jen ty, kdo je mohou všechny uspokojit.
Víra zahrnuje mnoho pravd, které si zdánlivě odporují... Víra ovšem říká něco, co neříkají smysly, netvrdí však opak toho, co ony vnímají; je nad nimi, ne proti nim.
"Já" má zkrátka dvě vlastnosti je nepravdivé samo o sobě tím, že ze sebe dělá střed světa; a druhým ke obtížné proto, že je chce zotročit: neboť každé "já" je nepřítelem a chtělo by být tyranem všech ostatních.
To, že si člověk uvědomí bezesmyslnost pozemského života, jej nutí vsadit na to, že Bůh existuje, i přes nemožnost dokázat toto přesvědčení.
Nejhumánnější jsme ve chvíli, kdy pozorujeme sebe samé.
Člověk je tedy tak šťastně utvořen, že nemá žádný spolehlivý princip pro to, co je pravé, ale několik výborných pro to, co je klamné.
Umění a život má totožný smysl.
Moudrost nás posílá zpátky do dětství.
Obdiv kazí kdekoho už od dětství.
Obrazotvornost nedokáže učiniti z bláznů moudré, ale činí je šťastnými na rozdíl od rozumu, který své příznivce může učinit jen ubohými, a tak ona zahrnuje své lidi slávou, on hanbou.
Člověk je od přirozenosti důvěřivý, nedůvěřivá, bázlivý, smělý.
Nejdůležitější věcí v životě je volba povolání.
Čím je člověk rozumnější a lepší, tím více dobra v lidech pozoruje.
Aby sme mohli ohodnotiť cnosti človeka, netreba sa naň pozerať pri veľkých udalostiach, ale pri každodennom živote.
Ak poznáme Boha bez toho, aby sme poznali svoju biedu, dospejeme k pýche. Ak poznáme svoju biedu, bez toho aby sme poznali Boha, dojdeme k zúfalstvu. Ak poznáme Krista, prídeme do stredu v ktorom môžeme nájsť i Boha i svoju biedu.
Ak chce niekto niekoho napraviť a dokázať mu, že sa mýli, musí si všimnúť, z ktorej strany hľadí na vec jeho protivník, lebo z tej strany má spravidla pravdu. To mu treba priznať a potom mu treba ukázať druhú stranu, z ktorej nemá pravdu.