Epikúros (341 – 270)
Řecký filosof, atomista.
Počátek a kořen všeho dobra je slast žaludku; i moudrost a vyšší projevy života na ní závisí...
Mnohý člověk, boje se nouze, uchyluje se ze strachu před ní k činům, které ji nejspíše působí.
Ušlechtilý člověk pečuje o své blaho tím, že si hledí uchovat mládí.
Nemůžeme žít bez strachu, budíme-li sami strach.
Člověk člověku je nejnavštěvovanějším divadlem.
Spravedlivý člověk je nejklidnější, nespravedlivý však je pln největšího neklidu.
Zákony jsou kvůli moudrým, nikoli aby sami nekřivdili, nýbrž aby jim nebylo křivděno.
Největším ziskem na soběstačnosti je svoboda.
Neštěstí třeba léčit vděčnou vzpomínkou na to, co jsme ztratili, a vědomím, že nelze odčinit to, co se stalo.
Rodíme se jen jednou, dvakrát se nelze narodit, nýbrž je jisté, že po celou věčnost nebudeme již existovati. A tu ty, který nejsi pánem zítřka, odkládáš své štěstí na dobu pozdější. Život pak míjí v samém prodlévání a jeden jako druhý umíráme, aniž jsme našli pro sebe volnou chvíli.
Nízká duše se ve štěstí nadýmá a v neštěstí je zničena.
Neklid duše neodstraňuje a pravou radost nezpůsobí ani sebevětší bohatství, ani úcta obecného množství, ani nic, co by souviselo s bezmeznými žádostmi.
Každý odchází ze života tak, jako by se byl právě narodil.
Umění dobře žít a dobře umřít je totéž.
Prázdná je řeč toho filosofa, který neléčí žádnou lidskou bolest.Neboť jako by nebyl žádný užitek z lékařství, kdyby nevyhánělo z těla nemoci, tak není žádný užitek z filosofie, jestliže nezapuzuje bolest duše.
Lépe se ctí něco ztratit než s hanbou získat.
Bláhové je prosit bohy za to, co si člověk může opatřit sám.
"Chce Boh zastaviť diabla ale nie je schopný? Potom nie je všemohúci. Je shcopný ale nechce? Potom ze zlomyseľný. Chce a je toho chopný? Tak odkiaľ sa tu teda diabol berie? Nechce a ani nie je schopný? Tak prečo ho nazývať bohom?" ["Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"]
J. C. A. Gaskin - Dialogues Concerning Natural Religion & The Natural History of Religion - 1999
Bez dôvery nie je priateľstvo.